Home / De passie van ROKON.

De passie van ROKON.

De passie van ROKON

Bezoekers van onze beurzen komen wel eens naar ons toe met de vraag: Waar zijn de twee heren van ROKON? Dit gebeurt gelukkig niet vaak, omdat de twee heren bijna altijd op de vaste stek van zaal 2 te vinden zijn. Om te onderzoeken wat nu zo bijzonder aan deze twee heren is, zijn wij hen in hun hobbyruimte gaan opzoeken. Het gevolg van dit ene bezoek was een vervolgbezoek van weer enkele uren. Uren waarin wij geboeid geluisterd hebben naar het verhaal achter hun hobby.

De twee heren die bij de prachtige modulebaan in schaal N in de hoek van zaal 2 te vinden zijn, zijn vader en zoon Konstapel. Zodra wij de voornaam van de zoon, Ron, horen, weten wij direct hoe de bedrijfsnaam ROKON tot stand gekomen is. Nadat vader Konstapel, zoals wel vaker gebeurd is, zijn zoon besmet heeft met het modelspoorvirus gaat zoon Ron ook met de modeltreintjes aan de slag. Dit gebeurt ook direct nadat hij het ouderlijke huis heeft verlaten en op zichzelf is gaan wonen. In tegenstelling tot zijn vader, die graag met treinen in schaal H0 rijdt, kiest Ron voor schaal N. Hij wil heel graag met lange treinen in een mooi landschap gaan rijden. Dat kan natuurlijk wel in schaal H0, maar daar is meestal niet genoeg ruimte voor in een gewoon huis. Het rijden met langere treinen met vaak meer dan 10 wagons is op veel modelspoorbanen uitgesloten, behalve als je voor een kleinere schaal kiest. Al snel kwam Ron tot de conclusie dat Minitrix, zoals dat vroeger vaak genoemd werd en stond voor de schaal 1:160, tegenwoordig spreken we meer van spoor N, geschikt was en aan zijn wensen voldeed. Maar er was nog een verschil tussen vader en zoon. Vader Konstapel reed graag met Märklin analoog, maar techneut Ron wilde meer.

In de begintijd gebruikte hij de bekende modules van van Meeckeren met grote tevredenheid, maar na een tijdje waren de grenzen van dit systeem bereikt en wilde Ron meer. In de beginjaren van het digitale rijden vond hij de prijs en de gebruiksvriendelijkheid (met name de inbouwmogelijkheden) te duur en te beperkt. Na enig speurwerk en veel inwinnen van informatie wat er zoal aangeboden werd op de markt kwam Ron uiteindelijk terecht bij het Selectrix systeem. Na een totaal mislukte inbouw van een decoder bij een modelspoorwinkelier was bij hem de maat vol en koos hij ervoor om de decoders zelf in zijn modelspoortreintjes te gaan inbouwen. Onder het motto “wat een ander kan, kan ik ook en misschien wel beter” was voor Ron reden om zich helemaal op het digitale gebeuren te gaan storten. Binnen de mogelijkheden die dit Selectrix systeem bood vond Ron dé uitdaging om daarmee verder te gaan. Door het gebruikelijke bezoek dat iedere modelspoorhobbyist aan verschillende beurzen brengt kwam hij uiteindelijk in contact met Dhr. Radtke van MDVR. MDVR is de bedrijfsnaam van het bedrijf van Dhr. Radtke n.l. Modell Digital Versand Radtke. Zoals dat bij velen gebeurt werden de contacten tussen Ron en Dhr. Radtke steeds intensiever er groeide er een vriendschappelijk band uit die resulteerde in de begeleiding van de Nederlandse klanten van MDVR, m.a.w. Ron kreeg de vertegenwoordiging van MDVR voor Nederland. Centraal woont Ron niet, maar het gebruik van de vele gemakkelijk te bereiken snelwegen in Nederland kwam Ron goed van pas, ofschoon hij net over de grens bij Arnhem in Elten woont.

dsc_4511

De Modelbaan van Ron in spoor N in aanbouw

Zo was er dus een concrete samenwerking én dealerschap ontstaan tussen een Duits bedrijf en ontwikkelaar van digitale componenten en een efficiënt werkend Nederlandse modelspoorenthousiasteling. Natuurlijk mogen wij niet vergeten, dat er momenteel een nieuwe aanvulling bij is gekomen. Deze aanvulling bestaat uit een samenwerkingsverband tussen Ron en de ontwikkelaar van iTrain, Xander Berros. Dat die samenwerking vruchten afwerkt kun je o.a. zien in de perfect rijdende modelspoorbaan bij Ron in zijn werkruimte. De modelspoorbaan van Ron is nog in de opbouwfase, maar is nu al zeker het bewonderen waard.

Om nu concreet te zijn: waar rijdt Ron dan zelf mee? Ron rijdt met treinen in de schaal N, en deze zijn met Selectrix of DCC decoders uitgevoerd en worden aangestuurd met het Multiprotocol systeem RMX van Rautenhaus in combinatie met het treinbesturingsprogramma iTrain. Veel bezoekers zullen dit ook herkennen wanneer zij bij ROKON naar de rijdende treintjes op de N-baan aan het kijken zijn. Aan één kant van de modulebaan zit Ron dan achter de computer met daarop de software van Rautenhaus en het treinbesturingssysteem van iTrain, die via de computer met elkaar communiceren, om aan de bezoekers alles uit te leggen. Vaak staat Xander Berros erbij en verstrekt hij de bezoekers informatie over iTrain. Stop! Wij vergeten iemand, n.l. de vader van Ron. Hij post aan de andere kant van de modulebaan, zorgt dat de treinen blijven rijden en deelt altijd lachend folders uit. Alleen als men iets specifieks wil vragen zegt hij: “ik weet niet alles, daarvoor moet je mijn zoon spreken. Ik weet alleen maar sommige dingen.” Maar dan begint ook hij te vertellen over de treinen, zijn kennis van treinen en af en toe betrap je hem zelfs op een uitspraak betreffende digitaal rijden. Komt men er voor de eerste keer dan valt één ding op, n.l. de enorme passie die beide heren voor modelspoortreintjes en het Rautenhaus-systeem in combinatie met iTrain hebben. Ongelooflijk!

dscn3190

Maar nu even terug naar zoon Ron. Zodra hij begint te vertellen, dan valt al het andere om je heen weg. Duidelijk, overzichtelijk, maar ook inzichtelijk vertelt hij hoe het Rautenhaus – systeem werkt en wat je ermee kunt doen. Hij geeft direct nuttige tips hoe je op een heel simpele manier te werk kunt gaan. Maar ook wat je wel moet doen en wat absoluut niet. Men merkt dat hier een techneut aan het woord is die alles systematisch kan verwoorden en uitleggen. Opvallend is dat hij één ding niet vergeet te vertellen en dat zijn de problemen waarmee ook hij te maken heeft bij het digitaliseren van zijn eigen baan. En juist dit willen wij als redactie ook graag horen, want vergeet niet: iedereen komt op een punt dat er iets niet werkt. Gooi dan niet direct het bijltje erbij neer! Wij hebben u al verschillende keren verteld en u heeft het ook al in menige Modelspoorinfo kunnen lezen, dat dan advies van de verkoper enorm belangrijk is. Bij Ron is dit ook het geval. Of hij kijkt vanaf zijn huis met u mee in uw computer waar iets fout is gegaan, of hij pakt de auto en komt naar u toe om te helpen. “Problemen lossen wij op, hoe dan ook. Maar laat het mij s.v.p. weten!” is zijn motto.

Terugkomend op problemen met zijn eigen baan? Zijn of waren die er? Jazeker! “Ik geloof dat ik een jaar of twee geleden op het punt stond om alles, maar dan ook werkelijk alles weg te doen. Gewoon te verkopen voor elke prijs. Ik had het helemaal gehad. Niets liep zoals het zou moeten lopen en sommige lokjes kwamen de meeste vlakke stijging niet eens op. Het was om helemaal gek van te worden. Mijn plan was om met lange treinen te rijden en een grote stoomlok, zonder wagons, haalde een simpele stijging niet. Niet te geloven. Ik werd er sacherijnig van, zo erg zelfs dat mijn vrouw en dochtertje serieus vroegen of ik de treintjes niet a.u.b. weg wilde doen.” Om eerlijk te zijn zien wij nu toch iets anders gebeuren, namelijk één lok die maar liefst 10 personenwagons moeiteloos de helling optrekt of twee locs die heel langzaam 40 kolenwagons eveneens een helling optrekken! Wat heet hier “het loopt voor geen meter.” Het loopt perfect.

Welnu, Ron heeft op deze vraag het passende antwoord. Daarom, wilt u meer weten van Rautenhaus of iTrain, of digitaal rijden in het algemeen, ga naar hem toe en vraag. Hij staat u graag te woord. Tevens willen wij u wijzen op de producten die u naast de digitale componenten van Rautenhaus nog meer bij ROKON kunt kopen dan wel informatie in kunt winnen. Denk bijvoorbeeld aan de rails van PECO, de producten die Viessmann (seinpalen, bovenleiding e.d.) op de markt brengt en de trafo’s tegenwoordig van Weiss, helaas bestaat Titan niet meer.

Dan nog even een opmerking voor de Märklin-rijders onder ons. Rautenhaus is een digitaal systeem voor hobbyisten die met treinen op gelijkstroom rijden. Voor wisselstroom-rijders is deze applicatie beperkt bruikbaar, maar wanneer zij van een TAMS-centrale gebruik maken en de juiste componenten van Rautenhaus, zoals terugmelders en wisseldecoders, dan is ook voor deze groep het gebruik van Rautenhaus zeer geschikt.

Wij willen Ron heel hartelijk bedanken voor de prettige en informatieve gesprekken die wij met hem gevoerd hebben en nog zullen voeren. Wij hopen dat de passie van zowel zijn vader als ook van Ron voor modelspoortreinen de bezoekers mag motiveren om de stap te nemen om ook digitaal te gaan rijden. En … dat vergeten wij ook niet: de steun die Ron van zijn vrouw en zijn dochtertje krijgt, zijn in zijn hobbyruimte op verschillende plaatsen te vinden!