Home / Hebt u ooit van een “HIT” gehoord?

Hebt u ooit van een “HIT” gehoord?

Hebt u ooit van een “HIT” gehoord?

“Tuurlijk” zult u zeggen,” maar al te vaak. Vroeger keek ik altijd naar TOPPOP, Hitzone en hoe die programma’s ook maar mogen heten, enne … er waren plaatjes bij waarop je heerlijk kon schuifelen!”.

Nou kijk, daarover gaat dit artikel beslist niet, in tegendeel. De artikelen die u in de Modelspoorinfo leest hebben allemaal iets met treinen te maken en een link tussen hitlijsten en treinen kunnen wij zo snel niet bedenken.

Nee, de afkorting HIT staat in dit artikel voor Haven Inspectie Tocht en later in dit artikel treft u nog een heel andere verklaring voor HIT aan. Om dit artikel te kunnen schrijven bood Dhr. Hans Tobbe ons een rit door de haven van Rotterdam aan waarbij de aandacht speciaal op containers gericht was, want containers vormen een heel belangrijk onderdeel in het leven van de in Rotterdam geboren Hans Tobbe. Tijdens de HIT – heeft hij ons de haven laten zien en wel op een manier waarop iedereen jaloers is. Alle uithoeken van de haven hebben wij gezien, beginnend door de oude Maastunnel en over de Erasmusbrug in Rotterdam, vervolgens door het oude havengebied, Waalhaven, Botlek, Europoort, de 1e Maasvlakte en tot slot de 2e Maasvlakte. Voor mensen uit het bekende achterland een bijzonder interessante en zeker ook leerzame tocht. En wat hebben wij gezien: duizenden, misschien wel honderdduizenden containers. Overal containers, met daartussen treinen. Treinen van verschillende vervoerders die de containers richting geadresseerden in het achterland vervoeren. Opvallend was natuurlijk wel het geringe aantal werknemers die op de uitgestrekte losplekken van de containerterminals aan het werk waren. Prachtig waren de volautomatisch rijdende AGV’s (Automatic Guided Vehicles) die de containers naar hun plek op de uitgestrekte terminal brachten. Onze eerste reactie was er dan ook een van verbazing: hoe is het mogelijk dat computers bepalen welke containers waar worden geplaatst? Dit systeem kan alleen maar bestaan dankzij een uitgekiend computernetwerk. “Ge-ver-volgd nu door automatische stack (opslag) en kade laadkranen om de schepen te laden én te lossen! Machtig werk verlies, maar er komt ook veel ander werk voor terug, want “ Port on the Move” is mijn stelling” aldus Hans Tobbe.

De oudste Rotterdamse stadsterminal lag bij de Oude Haven. Om deze nu nog terug te vinden moet je wel iemand zijn die in Rotterdam geboren en getogen is. Vanuit die plek werden de containerterminals verplaatst naar o.a. Botlek, het Short Sea Center en het terrein naast het grote Rail Service Center. Op deze laatste plek was in 1966 ECT te vinden en staan nu nog de grote containerkranen staan. Deze terreinen zijn nu nagenoeg leeg. Op de terminals van het oude ECT verschijnen binnenkort de bedrijven die gespecialiseerd zijn in Short Sea activiteiten. Deep Sea activiteiten (de grote jongens dus) zijn op de 1e en 2e Maasvlakte te vinden.

Momenteel vindt men uitgestrekte containerterminals op de 1e en 2e Maasvlakte. Deze locatie biedt de huidige generatie containerschepen van rond de 400 meter lengte de mogelijkheid om hun lading, die vaak uit meer dan 18.000 TEU-containers bestaat, te lossen. 1 TEU is een 20ft container, de kleine dus. Een 40ft container is dus 2 TEU. Maar als u nu aan Dhr. Tobbe vraagt wat er boeiend is aan al die metalen bakken, dan weten wij zeker dat hij niet meer stopt met vertellen. “Allereerst zijn er de verschillende afmetingen van de containers. De 20 – 30 – 40 – 45 voet containers zijn de meest voorkomende containers. In Amerika komen grotere maten voor, zoals de 48 en de 53 voet containers, maar deze laatste zijn vanwege de grote afmetingen in Europa niet bruikbaar.

Wij hebben het hier alleen nog maar over de afmetingen van de containers, maar er zijn ook verschillende types, denk bijvoorbeeld aan de flatcontainers, dit zijn containers die inklapbaar zijn. Als deze niet beladen zijn kunnen er 4 stuks op elkaar gestapeld worden om zo de containers goedkoop te vervoeren. Maar flatcontainers zijn eigenlijk ontworpen voor ladingen met afwijkende maten. Zo kan het zijn dat een beladen flatcontainer de ruimte van meerdere gewone containers inneemt. Het vervoer van dit type container met afwijkende lading en afwijkende maten brengt natuurlijk ook afwijkende tarieven met zich mee: de prijzen hiervoor zijn dan ook enorm hoog.

40ft flatcontainer met buitenmaatse –hoogte en – lading.

Containers zijn ook allemaal van een eigen specifiek nummer voorzien. Op deze manier is geen container gelijk en is iedere container goed te lokaliseren. Containers kunnen, los van het type container, speciale aanpassingen hebben, zoals de container die voorzien is van een tankunit of de thermo container (koelcontainer) die weer speciale zorg tijdens het transport nodig heeft. En dan moeten wij natuurlijk niet vergeten dat op bijna elke container de naam van de vervoerder staat. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de containers van MAERSK, HOYER, BERTSCHI, SEACO, HANGARTNER, enz.”

Er zijn veel verschillende namen voor de container; zo worden ze in Nederland “dozen” of “bakken” genoemd en de Belgen noemen ze ook wel “blikken”. Het “bakken pakken” wordt in België “blikken tikken” genoemd. Dozen hozen is ook bekend! En zo zal wel in elk land een andere naam voor een container gebruikt worden.”

Eén ding moeten wij voor de oplettende lezer niet vergeten te noemen, nl. de 2e betekenis van HIT. HIT was de naam van een vervoersbedrijf uit Hoogvliet dat de naam “HIT Intermodal” droeg en dat zo´n 30 containers in gebruik had. Op onze tocht door het havengebied zijn wij er inderdaad nog een tegen gekomen.

Maar wat bezielt iemand om van containers zijn hobby te maken? Daar was Dhr. Tobbe vrij duidelijk in. “Containers vormden van het begin af aan dé pijler waar het vervoer op zou gaan rusten. Dit centrale vervoersmiddel, dat overal ter wereld ingezet kan worden, is een van de interessantste dingen die men kan volgen. De namen van de bedrijven die eigenaar/leaser van de containers zijn, het vervoer in de havens, op terminals, het transport op zee, alles is zo boeiend en interessant. Dat is dé reden waarom ik zo in deze vervoerstak geïnteresseerd ben. Bovendien is er nog iets wat ik bijna zou vergeten: het vervoer van containers over het spoor! Ik ben ook gek op treinen, maar ik hou niet van draden boven de rails! Dieseltreinen zijn dan ook mijn passie en daarom verzamel ik alléén dieselloks die ik zelf operationeel gezien heb of graag zou willen zien. Ik heb een zwak voor de Belgische Reeks 77 en daarvan heb ik er dus al heel wat Maar ik mis er nog een paar, nl nummer 7754 t/m 7758, 7800, 7804 en 7870, alle van MEHANO. Misschien kan dit als oproep voor de rubriek “Gezocht” in de Modelspoorinfo?”

Voor de bezoekers aan onze beurzen zal Dhr. Tobbe geen onbekende zijn. Hij staat nu voor het 40e jaar op de beurzen. Eerst op de Model-Auto beurzen en later op de Modelspoorbeurzen. Momenteel zijn de tafels in Houten van Dhr. Tobbe te vinden tegen de achterwand in zaal 3, waar hij samen met zijn vrouw Coby de stand bezet en bewaakt, bezoekers advies geeft over de aankoop van containers en natuurlijk maar al te graag over de containers en zijn hobby vertelt.

Zeer zeldzame container uit USA op Heyplaat terminal, deze Horizon Lines `high-cube- koel/vries container

Vanwege zijn lange verzamel- en beursperiode beschikt Dhr. Tobbe natuurlijk over een omvangrijke verzameling containers. “Containers horen eigenlijk op elke baan thuis waar men gekozen heeft voor Tijdperk V en VI. Zij vormen momenteel de ruggengraat van ons vervoer en overal, over de hele wereld, zie je containers. Persoonlijk heb ik natuurlijk ook een planning gemaakt voor mijn baan. “Ik wil, zodra de tijd er is, beginnen met de opbouw van mijn E.C.H.T. of wel European Container Home Terminal. Dat is mijn wens. Wij praten in het vervoer zo vaak in afkortingen dat ik dat bij mijn eigen hobby ook best mag doen. Ik beschik over veel containers en treinen en heel veel containerwagons. Alles natuurlijk in 1:87 – H0 van álle fabrikanten. In mijn verzameling zitten ook enkele containerschepen.

Maar ik heb nog een andere hobby en dat hebben jullie onderweg wel gezien. Ik zie al van verre wanneer er een onbekende, misschien wel unieke en dus zeldzame container tussen al die andere containers staat. Zo’n container fotografeer ik dan. Deze foto’s verzamel ik en gebruik ik wanneer ik mensen iets over containers wil vertellen. Zo was er ooit een producent van containers in schaal H0 die mijn foto’s zag en mij vroeg om een bepaalde foto door te sturen naar hem. Enige tijd later kreeg ik van hem een container met logo, gemaakt dankzij mijn foto. Prachtig toch”

Beste lezers, u zult begrijpen dat dit maar een korte weergave van een uiterst interessante, maar vermoeiende reis door het Rotterdamse havengebied was. Genoten hebben wij volop, zeker van de containers, maar nog meer van de prachtige verhalen én het enthousiasme waarmee Dhr. Tobbe alles wist te vertellen.

Afsluiten willen wij dit verhaal met een “idee” dat Dhr. Tobbe ons vertelde en waar wij nog lang over gesproken hebben. “Weten jullie wat ik zo jammer vind? Hier staan duizenden, misschien wel honderdduizenden containers, dingen die na een jaar of 6, misschien 10, helemaal afgeschreven zijn en waar men dan meestal helemaal niets meer mee doet. De meeste staan hier weg te roesten ofschoon het nog prima `woon –dozen` kunnen zijn. De afschrijving ligt namelijk vrij hoog ten gevolge van de weersinvloeden op zee: is een container niet meer 100% in orde, dan is dat einde verhaal. Maar er zijn zoveel arme mensen op de wereld die onder erbarmelijke omstandigheden moeten leven, vaak zonder een goed dak boven hun hoofd. Geef die mensen die containers. Die dingen zijn stevig, waterdicht, voldoen misschien niet aan bepaalde vervoerseisen, maar die mensen zouden er zo blij mee zijn ! ” En gelijk heeft Dhr. Tobbe. Je kunt het niet vergelijken met de wooncontainer waar onze dochter als studente in Utrecht in heeft gewoond, voorzien van alle gemakken, maar een oplossing voor het woonprobleem waar vele mensen mee te maken hebben, zou het zeker zijn.

Onnodig te zeggen dat de rit door de Rotterdamse havens en het gesprek met Dhr. Tobbe bijzonder interessant is geweest. Wij danken hem daar hartelijk voor.

Maersk Westland. Aankomst Haven van Rotterdam. Foto: Hans Tobbe

Containerterminal Haven Van Rotterdam. Foto: Hans Tobbe

Containerschip Klenoden. Foto: Hans Tobbe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buitenmaatse lading. Foto Hans Tobbe

Buitenmaatse lading. Foto Ben de Vink

Dhr. Tobbe bij lok B7808. Foto: Hans Tobbe