Home / Keesmarklin

Keesmarklin

Op bezoek bij Dhr.

 

 

 

 

 

 

 

Wanneer je de bezoekers aan onze beurzen vraagt langs welke tafels zij heel vaak lopen en misschien zelfs wel meerdere keren per beurs, dan horen wij steeds “Dat is natuurlijk bij keesmarklin!” De bezoekers vermelden dan meteen, “Daar kun je zo lekker rondneuzen in de vele bakken die op hun tafels staan”. “Maar treinen zien wij er helaas niet veel!” “Nee,” vult een derde persoon aan, “dat gaat allemaal via eBay. Maar weet u wat ik zo mooi, zo warm vind, dat is de speciale blauwe kleur, die het bedrijf zo kenmerkt”.

Na al die opmerkingen werd het voor ons hoog tijd om keesmarklin te gaan opzoeken en te gaan kijken wat keesmarklin eigenlijk allemaal doet. Wij plaatsen in elke Modelspoorinfo een mooie advertentie, hebben in het voorjaar zijn bijzondere Märklin reclamewagon in de mooie kleur blauw met zijn logo kort beschreven en voor de verzamelaars van de Modelspoorinfo: in onze uitgave van 18 januari 2014 stond al een artikel over keesmarklin en Ed Nijpels i.v.m. de veiling van een gedeelte van de treinverzameling van Ed Nijpels.

Aangekomen bij het bedrijf werden wij enthousiast begroet door Mijnheer keesmarklin en zijn vrouw. Wij noemen hem respectvol “Kees”, maar in werkelijkheid heet hij Pierre Dietvorst. De naam “Kees” was een van de eerste namen die hij gebruikte om op eBay een account aan te maken. Een tijdje later bleek dat hij zijn handel hoofdzakelijk richtte op de Märklin producten en kwam er marklin achter de naam kees te staan. De bedrijfsnaam werd dus keesmarklin. Misschien valt het u op dat er op de letter a geen trema staat en het lettertype anders is. Door het weglaten van de 2 puntjes en het gebruik van een ander lettertype er ook geen “ruzie” ontstaan met de grote fabrikant Märklin. “Een ander voordeel is”, zo vertelt zijn vrouw “dat als de telefoon gaat en iemand vraagt naar Kees ik direct weet dat het over treinen gaat en dat de persoon mijn man moet hebben. Grappig hé”. Om eerlijk te zijn ging het bij ons ook vaak mis en noemden wij Pierre gewoon kees.

Het bedrijf van keesmarklin is gevestigd in een opgeruimde hal waar zelfs de vloer er kraakschoon uitzag. Je merkte dat de vrouw des huizes daar duidelijk de hand in had. “Ja, wij werken nu ongeveer 3 jaar samen en het bevalt ons prima”, vervolgde Mevr. Dietvorst. “Ik heb mijn eigen werkzaamheden binnen het bedrijf, maar wij doen ook veel dingen samen”. Keesmarklin beaamde dit vol trots. Tijdens de rondgang door het bedrijf viel ons echter ook op dat er producten van een paar andere fabrikanten te zien waren. “Klopt”, vertelt Pierre, “wanneer ik een telefoontje van iemand krijg die een modelspoorbaan aanbiedt, dan zitten daar vaak nog ongebruikte bouwpakketten van verschillende fabrikanten bij. Ook treffen wij op zo’n baan regelmatig wisselstroom locomotieven aan van andere fabrikanten. Die nemen wij dan als totale partij mee.” Op de vraag of alles meegaat is het antwoord, “insteek is altijd Alles of Niets, maar wij kijken natuurlijk goed wat waarde heeft en wat niet. Het zou heel gemakkelijk voor ons zijn alleen de interessante artikelen eruit te halen, maar dat doen we niet. Verkoper weet op deze manier “ik ben alles in één keer kwijt en ik krijg direct betaald! Hij krijgt ook een opsomming van de waarde en wat hij ervoor krijgt. Belangrijk voor de verkopende partij, hij weet direct waar hij aan toe is!”

“Bij ontvangst van de goederen in ons bedrijf worden producten nagekeken, indien nodig gerepareerd en schoongemaakt en van handleidingen en indien beschikbaar van verpakkingen voorzien.”

“Alle type rail van Märklin zijn voorradig hoewel door de grote doorloop van k-rails en c-rails hier soms enige nummers niet voorradig kunnen zijn.”

Een bijzonderheid van de m-rails is,“ zo ging Dhr. Dietvorst verder “dat er van de m-rails minimaal 5 verschillende varianten op de markt zijn gekomen. Deze zoeken wij wel uit, maar je moet echt goed opletten wat er allemaal tussen zit. De klanten verwachten een goed artikel van ons te kopen en daar staan wij dan ook garant voor.” Op de stellingen stonden heel overzichtelijk enorm veel dozen met Märklin locs en wagons opgesteld. Om eerlijk te zijn, alles wat Märklin betreft was er te vinden. Misgrijpen komt niet vaak voor. Elke klant kan voorzien worden. “De klanten vragen, wij leveren” is een van de leuzen van de enthousiaste eigenaar.

Het bedrijf draait als een bijzonder goed geoliede machine, zullen wij maar zeggen. “Dat klopt,” zegt Pierre, “ons streven is om alles te leveren wat een klant vraagt. Voor zover het in onze macht ligt natuurlijk. Ik ben in 2004 met dit bedrijf begonnen en had al de nodige ervaringen met bedrijven waarin ik vroeger gewerkt heb, ben zelf ook 20 jaar eigenaar van een speelgoedwinkel geweest. Deze heb ik in de 90er jaren verkocht en vervolgens ben ik bij verschillende bedrijven als interimmanager aan de slag gegaan. Dan doe je enorm veel ervaring op. In 2004 heb ik uiteindelijk de stap genomen om van mijn hobby mijn beroep te maken. Dat doe ik nu dus al verschillende jaren met enorm veel plezier. Ik hoop nog vele jaren door te gaan, maar ik denk ook aan de toekomst. Ik wil het uiteindelijk rustiger aan gaan doen, om samen met mijn vrouw te gaan genieten. Het is erg druk in de zaak, door de week werken wij hier en in het weekend op beurzen. Bijna elk weekend zijn wij zowel op de zaterdag als ook op de zondag op weg. Dat houden wij op den duur niet vol. Daarom hebben wij op o.a. advies van onze dochter één rustdag ingelast. (En juist op die rustdag bezochten wij Pierre!). Wij hebben nu onze schoonzoon Emiel bereid gevonden om ons te komen helpen, de nieuwe generatie staat dus al klaar, laten we zeggen keesmarklin1!

Beurs deelname heeft voor ons een divers aantal functies:

In de eerste plaats verkoop van restanten die niet in aanmerking komen om op internet verkocht te worden, immers op eBay verkopen we uitsluitend eerste kwaliteit. Verder komen klanten bestellingen afhalen gekocht via internet. Dan is natuurlijk “je gezicht laten zien” en feeling met de markt houden is een must. Verder is het ook een prima gelegenheid om potentiële kopers hun toekomstige aankoop te laten zien, dan wel van kopers te horen waarnaar zij op zoek zijn. Onze bakken liggen vol met spullen die menigeen graag wil hebben om zijn baan verder aan te kleden of om de verzameling te vervolmaken”.

Beurzen zijn dus essentieel!! We krijgen weleens de vraag: waarom de internethandel erbij? “Kijk, op internet zoekt iedereen naar dingen die zij graag willen hebben. Daarvoor is een beurs vaak veel te druk en zien mensen door de bomen het bos niet meer. Op internet is alles te vinden en daar kunnen de mensen in een rustige omgeving alles opzoeken. Bovendien, en dat is heel belangrijk, eBay is een internationale verkoopsite die de hele wereld bestrijkt. Ik heb momenteel klanten in 68 verschillende landen, verspreid over de hele wereld.” Op een grote wereldkaart die achter het bureau van kees hangt is een grote verzameling van spelden te zien. “Dit is een hobby van mij. Er is bijna geen werelddeel waar wij niet aan leveren of aan geleverd hebben. Dat is ook het mooie van deze handel. Natuurlijk staat niet bij elke klant een speldje, dat zou echt te gek worden. 80 % van onze handel gaat via eBay, een klein deel via Catawiki en de rest via beurzen.”

Onze volgende vraag betrof de visie van Pierre op de toekomst van de Modelbouwtreinen. “Ik ben daarin gematigd positief. De jeugd zit vastgeplakt aan IPad, mobieltje en tablet. De interesse in treinen is niet meer zo groot als bij ons vroeger het geval was. Dat het minder wordt is natuurlijk logisch, maar er zal altijd interesse in de Modelspoortreinen blijven. De fabrikanten spelen er trouwens goed op in en brengen steeds meer treinensets voor de jeugd op de markt. Maar er is nog iets wat mij positief stemt.” Terwijl hij zich omdraait naar de wereldkaart zegt hij: “Overal op de wereld rijden treinen van Märklin. Niet alleen van Märklin, maar ook van andere producenten natuurlijk. Dat gaat niet zomaar verloren. Er zal altijd een markt blijven bestaan, dat blijkt ook uit de overzeese reacties van klanten die ik krijg. Nogmaals, misschien niet zo groot als nu, maar opa’s en vaders geven het toch door. Wanneer ik momenteel naar de beurzen kijk, valt ook op dat veel mensen weer de hobby die zij in hun jeugd beoefenden oppakken. De herintreders zullen wij ze maar noemen. Ook hun kinderen en kleinkinderen vinden vroeg of laat de treinen achter in een kast of op zolder en gaan ermee aan de slag. Waarom ook niet? Ik heb er alle vertrouwen in dat de treinhobby voedingsbodem houdt.”

Tot slot stelden wij natuurlijk de onvermijdelijke vraag: “Heb jij ook nog een modelspoorbaan en doe je er iets mee?” “Jazeker, de hele zolder staat vol! Maar ik ga mijn baan afbreken en wil ze hier in de loods weer gaan opbouwen. Ik ben er steeds mee bezig, als ik er tijd voor heb natuurlijk.” Mevr. Dietvorst voegt eraan toe, “Zolang ik hem ken heeft hij al modelspoorbanen gehad. Ook tijdens zijn jeugd is hij er steeds mee bezig geweest. Heeft hij een baan klaar, wat denk je? Hij breekt de handel af en begint weer opnieuw. Niet te geloven! Wat een moed. Ik zou er eerst een tijdje mee gaan rijden, maar nee, weg met alles en opnieuw beginnen is zijn slogan.”

Tot slot liet Mevr. Dietvorst ons een klein wagonnetje zien. Een klein groen wagonnetje dat Märklin vroeger in de beginsets had zitten. Het wagonnetje was gevuld met een zakje met koffiebonnen en er hing een kaartje aan. Ook was er een recht stuk m-rails bij. “Dit heb ik mijn collega’s gegeven bij mijn afscheid van de Kraamzorg! Zij zullen nooit met een treintje gaan spelen, maar wie weet!”

Het was een boeiend gesprek met 2 enthousiaste mensen waarbij alles draaide om modelspoortreintjes van het merk Märklin. Wij danken keesmarklin en zijn vrouw voor de tijd die zij beschikbaar stelden om met ons over hun passie te praten en wensen hen beiden veel succes (en misschien een beetje meer vrije tijd) toe.

Voor meer informatie kijk op www.keesmarklin.nl of mail naar keesmarklin@ziggo.nl.

Fotogalerie Keesmarklin: