Home / Artikelen en interviews

Artikelen en interviews

Streekmuseum Baron van Brakell zoekt verdere informatie over het “dubbelstation Kesteren” en de oude spoorbrug tussen Rhenen en Kesteren.

Wie zijn wij. Wie is er nu eigenlijk op zoek naar informatie over dat oude station Kesteren? Wij, het Streekmuseum Baron van Brakell, gevestigd in Ommeren aan de Provincialeweg tussen Kesteren en Culemborg. In het museum, welke uit 3 afdelingen/verdiepingen bestaat, worden 3 thema’s onder de aandacht van de bezoekers gebracht. Dat zijn: op de begane grond de afdeling Heemkunde. Hier wordt aandacht besteed aan het wonen en werken in de Betuwe tot ongeveer 1950. Dit door onder meer een dorpsplein met geheel ingerichte winkeltjes zoals het vroeger was. Hier vindt u ook een mooie collectie van 150 miniatuur boerenwagens van Gerrit de Kock. Het grote voorbeeld van deze miniaturen vindt u in de kelder van het museum. Hier zijn de boerenwagens tentoongesteld van het vroegere boerenwagenmuseum uit Buren. Ook is hier een smidse en een wagenmakerij nagebouwd. Op de 1e verdieping vindt u de Historische Kring Kesteren (HKK) en het Arend Datema Instituut (ADI). Zij brengen op deze verdieping de streekgeschiedenis in beeld met onder andere grondvondsten uit de Romeinse tijd en hoe de Romeinen hier in de Betuwe leefden. Ook is er een bibliotheek gevestigd waar geïnteresseerden informatie kunnen zoeken over de Betuwe en mogelijk familieonderzoek kunnen doen. Het HKK en ADI waren tot voor enkele jaren terug gehuisvest in, u kunt het misschien al raden, het station Kesteren. 

Onze zoektocht naar documentatie. Naar aanleiding van onze oproep in de Modelspoorinfo van 8 oktober 2016 hebben we meerdere reacties ontvangen. Dit waren onder andere verwijzingen naar een facebookpagina over de spoorlijn Amersfoort Kesteren (www.facebook.com/amfktr) en een Spoorwegvereniging (www.nvbs.com). Hierop waren korte filmpjes te zien waarop ook de oude spoorbrug tussen Kesteren en Rhenen te zien is. Alles natuurlijk in zwart-wit maar erg mooi. Via één van deze websites kwamen we ook op de site van het “Instituut voor Beeld en Geluid” (www.beeldengeluid.nl) terecht. Hier kunt u verschillende beeld- en geluidsfragmenten vinden (o.a. van het polygoonjournaal). En ook beeldfragmenten over de Betuwe en Kesteren van voor en na de 2e wereldoorlog. Tijdens het doorkijken van deze filmpjes, je moet ze tenslotte helemaal bekijken, naar fragmenten over station Kesteren kwam ik schokkende beelden tegen (de beelden net na de oorlog waren erg schokkend). Station Kesteren en de kapotgeschoten Rijnbrug kwamen op 2 filmpjes kort in beeld. Deze website is zeker de moeite waard om eens te bekijken. Je wordt tijdens zo’n zoektocht weer eens met de neus op –historische- feiten gedrukt.

Hoe verder. We blijven zoeken naar aanvullend oud materiaal over “het dubbelstation” of “vorkstation” Kesteren. Dus hebt u nog niet gereageerd en toch informatie over dit station en/of de Rijnbrug bij Kesteren, mail ons dan. In november en december gaan de vrijwilligers van het museum het eigen materiaal inventariseren maar ook het “Instituut beeld en Geluid” en het “Utrechts archief” met daarin het NS archief, bezoeken. Onze zoektocht gaat door en daarbij kunnen we uw tips goed gebruiken. Wanneer u informatie heeft, kunt u contact opnemen met Jan Harteman, tel: 0651874503, email: Jan.harteman@streekmuseumbaronvanbrakell.nl Website streekmuseum: www.streekmuseumbaronvanbrakell.nl

Deel 2.

Naar aanleiding van onze oproep in de laatste Modelspoorinfo hebben we weer enkele reacties ontvangen met tips. Ook hebben we ondertussen contact gehad met een modelbouwer die het gehele emplacement van het vorkstation in schaal 1:87 aan het bouwen is. Hij heeft toegezegd zijn in aanbouw zijnde modulebaan voor de expositie beschikbaar te zullen stellen. Een mooi bijkomstigheid is dat hij gaat verhuizen en zijn baan dus al in modules had afgebroken en opgeslagen.

We blijven dus zoeken naar aanvullend oud materiaal over “het dubbelstation” of “vorkstation” Kesteren en de schitterende spoorbrug tussen Rhenen en Kesteren.

Dus, hebt u nog niet gereageerd en toch informatie over dit station en/of de Rijnbrug bij Kesteren, mail ons dan. Ondertussen zijn de vrijwilligers van het museum het eigen materiaal aan het inventariseren. Er blijkt best veel fotomateriaal te zijn, maar ook bewegend materiaal heeft zeker onze belangstelling, hoewel we begrijpen dat dit moeilijk te vinden zal zijn. Maar zoals al in een eerdere oproep gezegd, ook het “Instituut beeld en Geluid” en het “Utrechts archief” met daarin het NS-archief, zullen wij gaan bezoeken. Wie weet wat we daar nog vinden. Ook hebben we een reactie gekregen van de NVBS. We gaan zeker een afspraak met hen maken om in hun archieven te kijken naar bruikbaar materiaal. Onze zoektocht gaat dus door en daarbij kunnen we al uw tips nog steeds goed gebruiken.
Wanneer u informatie heeft, kunt u contact opnemen met Jan Harteman, tel: 0651874503,
email: Jan.harteman@streekmuseumbaronvanbrakell.nl
Website streekmuseum: www.streekmuseumbaronvanbrakell.nl

 

Modelspoorbeurs in de Rijnhal (Arnhem)

Zaterdag 7 februari 2015 was de Rijnhal voor de laatste keer voor de verkoop van de hal weer de ontmoetingsplaats voor liefhebbers van miniatuurtreinen. Tijdens deze modelspoorhappening was er een grote verkoopmarkt, waar niet alleen nieuwe maar ook gebruikte treinen, zowel in wissel- als gelijkstroom, in de meest bekende spoorbreedten aangeboden werden. Tevens was er een groot aanbod van scenery, bv. huisjes (zowel kant en klaar als in bouwpakket),rails, wissels, seinen, bovenleiding, modelauto’s, modelbussen enz. enz. enz. Uw modelbaan automatiseren: een hype! Bij verschillende demonstratie-banen kon u advies over programma’s en artikelen krijgen waarmee u uw baan kunt automatiseren. Ook verkochten verschillende deelnemers startpakketten. Uitpakken, opbouwen, aansluiten en rijden maar. Märklin heeft verschillende van deze pakketten op de markt gebracht, zowel met personen- als met goederenwagons. De besturing is analoog of digitaal en in de digitale uitvoering zijn reeds de modernste besturingstechnieken verwerkt, waarvoor regelmatig up-dates beschikbaar zijn. Zo kunt u via uw Ipod touch of Iphone uw baan besturen. Er stonden 3 treinbanen opgesteld. Eén spoorbaan in schaal N (1:160), voorstellende het station Weesp met emplacement, waar regelmatig goederen- en personentreinen naar Nederlands voorbeeld voorbij rijden. Een gemengd bedrijf waarbij de regeling via een bloksysteem analoog wordt geregeld. Er kunnen tot 10 treinen gelijktijdig rijden. Maar de seinen gaan op rood als de ophaalbrug omhoog gaat en een rondvaartboot in het riviertje de Vecht de spoorlijn kruist. Op het nabijgelegen Amsterdam-Rijnkanaal vaart de parlevinker van boot naar boot om zijn nering aan de man te brengen. Eén spoorbaan in schaal 1(1:32), naar Amerikaans voorbeeld. In Amerika gaat het vervoer van kolen vanaf de plaats van delving naar de havens over grote afstanden. Het zijn lange treinen, vaak door meerdere diesellocomotieven getrokken. Op de spoor I baan trekken meerdere diesellocomotieven (of soms stoomlocs) tot wel 40 wagons over de 60 meter lange baan. Luid claxonerend trekken zij hun last over het emplacement of moeten ronkend voor onveilig signaal stoppen. De spoor I baan is zonder scenery opgebouwd. De spoorbaan in spoor Z (1:220) is van de modelspoorbeurs: onze trots! Deze prachtige baan is gebouwd naar Zwitsers voorbeeld: een bergachtig landschap waarin de treinen op verschillende niveau’s zijn te zien. Op het onderste niveau is het station waar alle treinen stoppen om daarna door de tunnels hun reis naar boven te vervolgen. De baan is opgebouwd uit 2 segmenten en geheel voorzien van bovenleiding. De besturing gaat via een bloksysteem, dat analoog wordt aangestuurd. Al met al was onze beurs een bezoek dubbel en dwars waard en ook de jeugd heeft zich beslist niet verveeld.