Home / MyTrains

MyTrains

MyTrains,

Een eigen ontworpen digitale centrale plus aansturing

Tijdens een van de afgelopen beurzen kwamen wij in gesprek met 2 enthousiaste modelspoorvrienden. Nou, vrienden waren het wel, maar het bleken aan het eind van het gesprek broers te zijn! Vol enthousiasme werd gepraat over treinen, de aankleding van de baan en het digitaliseren van hun modelspoorbaan. Op de vraag welke centrale de heren gebruikte voor de aansturing van hun baan volgde eerst een lach en toen het antwoord, “Er was al lang een droom om zelf treinen digitaal aan te sturen en nu moest het er een van komen. Ik ben op internet de NMRA standaarden gaan bestuderen, aan het solderen en programmeren geslagen en ik heb zelf een centrale gemaakt. Wat kosten betreft echt een paar tientjes, niet meer. Nu laten wij met z’n drieën de treinen bij mij thuis in de tuin rijden via een tablet en/of smartphone: mijn broer die in het midden van het land woont, een vriend die in Portugal woont en ik. Het werkt voortreffelijk en kost geen drol”. Onze reactie kunt u zich wel voorstellen! Aan het eind van afgelopen beurs kregen wij een uitgebreide demonstratie van Bert (want zo mogen wij hem noemen) en inderdaad, het testbaantje dat hij had meegenomen werkte probleemloos. Een aanwezige vriend van ons, die bij de demonstratie aanwezig was en de nodige kennis op het gebied van programmeren heeft, was stomverbaasd hoe Bert dit voor elkaar had gekregen.

Als alles meezit geeft Bert een demonstratie van zijn zelfontworpen centrale en toebehoren tijdens HOUTEN DIGITAAL, onze komende beurs dus. Hieronder treft u al een kort overzicht van de werking van de centrale aan. Deze tekst met foto’s is door Bert ter beschikking gesteld.

 

Korte beschrijving van MyTrains

Er is uitgegaan van 16 treinen, waarvan er maximaal 5 tegelijkertijd actief bestuurd worden.
De decoders in de treinen kunnen worden geprogrammeerd. Voor kenners, de zogenaamde CV’s (Configuratie Variabelen) kunnen worden gewijzigd. Bijv. CV1 is het adres, CV2 is de minimumsnelheid, enz.

Daarnaast is het mogelijk om via kaarten 108 ‘Controls’ (wissels, seinen, keerlussen, enz.) te schakelen en treinen op 320 blokken te melden, vergelijkbaar met het s88 systeem.
Via een eenvoudig script taaltje is een automatisch rijden te realiseren.
Gepland is de visualisatie van rails, statussen van Controls en meldingen via een extern (HDMI) scherm.
Het gebruikte protocol is DCC met als aansturing een (Android) smartphone/tablet.

 

HET OPSTART/HOOFDSCHERM

 

Door op een Tn optie te klikken wordt een bepaalde trein/tram gekozen en de naam linksonder in het roze vakje getoond. Het verschuiven van de Slidebar regelt de snelheid, hetgeen ook stapsgewijs mogelijk is met de << en >> knoppen. Een vinkje bij Forward zal duidelijk zijn, evenals de knop STOP. Lang op STOP drukken zet alle treinen onmiddellijk stil en haalt de spanning van de rails. Knop F5-8 wordt dan rood en vertoont de tekst Power. Dat is ook het geval bij kortsluiting. Door op Power te drukken zet de centrale weer spanning op de rails.

F0-F4 zijn de bekende Functie ‘toetsen’, F0 meestal de rijverlichting, F1 bijv. de binnenverlichting, enz. Andere sets zijn te kiezen via de knop F5-8 (linksonder), net als F9-12. Het grote vak met de knoppen 1, 30, 35 toont de gedefinieerde Controls (wissels, enz.). Het symbolische nummer de positie. Door scrollen kan men 108 vinden, de maximale waarde.

De andere onderste knoppen leiden naar andere schermen.

 

HET SCHERM TRAINS

 

Door een trein te selecteren en op UP te drukken kan een trein/tram van de 16 in de bovenste actieve selectie van 5 geplaatst worden. Het adres (hier 8) en de naam zijn aan te passen.
Onder de treinen-box staat een setje van maximaal 25 gedefinieerde CV’s per geselecteerde trein/tram. Deze zijn te wijzigen en te versturen. Eventueel ook de hele set in 1 keer (Send CV’s).
Onderin wordt een geheugensteuntje getoond, al is het beter de handleiding van de decoder te raadplegen.
Door lang op Send CV te drukken, wordt de Service Mode geactiveerd, bijv. nodig om een adres van een Massoth™ decoder te wijzigen.

 

 

 

HET SCHERM CONTROLS


*

*Jammer, een typefoutje: sitch moet switch zijn. Dit scherm dient voor de definities van Controls (wissels, enz.) en de hardware-koppeling. Zoals vermeld, het ‘no.’ is slechts een symbolisch nummer om de plaats op het main-scherm te bepalen, zoveel mogelijk overeenkomstig de fysieke lay-out van de baan. Card 3 is het fysieke kaart nummer. Op 1 kaart kunnen 4 Controls aangesloten worden en die kaart kan eveneens de bezetting van 8 blokken terugmelden. Een specifieke Control zit aan een ‘wire’. Soms is het lastig te zien hoe de draden aan een Control gesoldeerd zijn. Met N (No Invert) of I (Invert) kan men de stand softwarematig wijzigen. Daarnaast is het mogelijk een beginstand te kiezen met S (Straight) of T (Turn).

De centrale kan als WIFI Access Point geschakeld zijn met IP 192.168.4.1. en een wpa2 wachtwoord. Soms moet men een ander WIFI-kanaal kiezen, te bestuderen via de App (Wifi analyzer). Maar het is ook mogelijk alles via een home router te laten verlopen en zo zelfs via internet vanaf een andere locatie de treinen te besturen. Er is daarvoor geen security ingebouwd en een camera, bijv. via Skype, is uiteraard een vereiste.

 

HET SCHERM AUTO

Met een eenvoudig script taaltje kan eenvoudig automatisch rijden worden gerealiseerd. +20 geeft aan, vooruit (+), trein 2, met snelheid 0, hetgeen de rijlichten richting goed zet. F20 zet voor trein 2 functie 0 aan (de rijlichten). X1 zet wissel recht (straight), Xn wordt gebruikt voor cross (turn). W3 wacht 3 seconden. B36 wacht tot er een trein in blok 36 (kaart 3, wire 6) is. P is een mogelijk pauze moment. Z het einde van het script en wordt weer bij de eerste regel begonnen. In het script op de foto is de laatste regel een dummy (was voor test) regel. Er zijn plannen om het schrijven van het taaltje sterk te vereenvoudigen.

 

HET SCHERM RAILS

Zoals de tekst aangeeft, toekomstmuziek, om bijv. wisselstanden en blok- bezettingen weer te geven. De optie FB is voor test doeleinden (om blok bezettingen via Android toast messages weer te geven, voor het schrijven van een Auto script).

 

 

 

DETAILS

De centrale, inclusief booster tot 10 A bestaat uit een printplaatje van 6 x 10 cm, met daarop een esp8266 (WIFI + microcontroller) en PIC microcontroller voor het DCC-signaal. Alle relevante data wordt bewaard in de esp8266 en naar de telefoon en/of het tablet gestuurd.

Optioneel zijn 1 of meer aansturingskaarten, ook 6 x 10 cm, voor wissels/seinen mogelijk en blok bezetting meldingen. Per kaart 4 wissels/seinen en 8 blokken. Slechts 1 draad is nodig om alle blokken terug te melden, de S8 oplossing genoemd, in plaats van de bekende S88 versie. Hiervoor is wel 1 bitje niet volgens het DCC-protocol gebruikt, waardoor het maximaal aantal aan te sturen wissels en seinen gehalveerd is (van 2048 naar 1024, meestal voldoende).

De centrale plus 1 of meer kaarten zijn een eenvoudige totaaloplossing. Bij meer dan 1 paar kunnen die het beste mooi fysiek over de baan verdeeld worden om duur koperdraad uit te sparen J. Men kan zelfs met meer telefoons/tablets een baan aansturen, al moet men zelf via afspraak treinen en wissels verdelen of beter een gebied van de baan. De software regelt wat dit betreft niets.

Het moge duidelijk zijn dat een externe trafo nodig is, wisselspanning 12-16 V (bij voorkeur 14 V) met voldoende vermogen. Afhankelijk van het aantal treinen en de schaal (N, H0 of LGB, enz.).

Een foto van de centrale zonder deksel (links) plus een kaart. De aansluitingen (uitwendig) voor de nieuwsgierigen: Blauw = aarde, bruin = DCC signaal (rails), rood = +20 V voor diverse doeleinden, geel = +20 / -20 V afhankelijk welke richting een wissel opgaat, groen = de feedback draad voor blok bezettingen, zwart-zwart = de trafo aansluiting. De printplaten zijn zelf ontworpen en geëtst: