Home / Freebit – N-spoor

Freebit – N-spoor

Waarin een klein lokje / bedrijf ….. groot kan zijn!

Op onze beurzen in Expo Houten te Houten is schaal H0 veruit in de meerderheid is. De andere schalen komen ook wel voor, met als echt opvallende schaal schaal G natuurlijk, maar de kleinere schalen en merken zijn toch vaak minder vaak te bewonderen.

Het oog valt bij het bekijken vaak niet alleen op de treinen, maar ook op opvallende kleuren en voorwerpen, zoals de aankleding van een tafel of de kleding van de personen die de tafels bemannen. In zaal 2 is zo’n blikvanger te vinden: Freebit, of schaal N dan wel N-Spoor Store. Alles in het oranje gestoken, dus opvallen doet dat heus wel!

Voor ons als redactie was dit alles aanleiding om eens een afspraak met Freebit te maken en naar hun vestigingsplaats Lochem te reizen. Meestal geven wij in onze artikelen geen omschrijving van de reis naar een interview, maar vandaag maken wij hier graag een uitzondering op. Allereerst het landschap! Geweldig, alles mooi groen, schitterende weilanden vaak afgezet met galerijen van bomen, prachtige boerderijen, veel schuren en als toetje de ongekende rust die dit alles uitstraalt. In Lochem aangekomen vonden wij al snel de afslag naar het industrieterrein waar Freebit gevestigd is. STOP!!! Wij weten dat mannen zo hun voorliefde hebben: onze interesse voor treinen en aanverwante zaken en natuurlijk niet te vergeten onze interesse voor auto’s! In de laatste bocht die wij op het industrieterrein richting Freebit moesten maken zagen wij een garage liggen. In deze garage stonden: Ferrari ’s, Bentley ’s en meer van dit soort exclusieve auto’s. Geweldig! En om eerlijk te zijn was onze interesse op dat ogenblik meer bij de auto’s dan bij ons aanstaande bezoek aan Freebit. Niet leuk om dat zo te schrijven, maar af en toe is ook de geharde modelspoorverzamelaar wel eens het spoor kwijt. Toch vervolgden wij met gezonde spanning onze weg naar Freebit.

Direct na binnenkomst werden wij hartelijk begroet door Dhr. en Mevr. Lubbers, de eigenaren van Freebit. (Wij zeggen Freebit, maar eigenlijk is het Freebit.nl of N-Spoor Store). Door een enorme ruimte vol vitrinekasten werden wij naar de centrale plek van de winkel gevoerd, nl. de tafel. Aan deze mooie tafel namen wij plaats. Direct namen zij het woord en vertelden ons: “Ja, deze tafel is het centrum van ons bedrijf. Hier vinden de gesprekken plaats. Hier komen de bezoekers samen. Hier wordt alles besproken en worden de deals gesloten, hier worden plannen gemaakt. Maar hier worden ook veel persoonlijke gesprekken gevoerd, want iedereen weet dat wij begaan zijn met onze klanten” vertelde de gastvrouw vol trots. En het klopt! Aan die tafel werden ook door ons veel vragen gesteld, toekomstplannen werden uitgewisseld, en ook de persoonlijke situatie kwam zeker ter sprake. Over dit laatste schrijven wij niets, maar wel over hetgeen er verder ter sprake kwam.

Onze eerste vraag was naar aanleiding van de verbazing die zich van ons meester maakte toen wij binnen kwamen: “Waarom zijn al die mooie vitrines leeg? Waar zijn de treinen?”
“Nou, die zitten nog allemaal in dozen (in onze auto’s). Wij hebben afgelopen weekend meerdere beurzen gehad en dat betekent dat wij dan ook de vitrinemodellen moeten meenemen, want wij willen op de beurzen zo veel mogelijk laten zien” vertelt Hans ons.

“Hoezo meerdere beurzen,” was onze vervolgvraag. “Afgelopen weekend hadden wij 2 grote beurzen tegelijk. Ons streven is dat wij op zoveel mogelijk beurzen aanwezig willen zijn, dit om de bezoekers de gelegenheid te geven N-spoor materiaal te kunnen bekijken en te kunnen kopen. Wij kunnen dat helaas niet alleen, maar wij hebben het geluk dat ons gezin dan, indien mogelijk, ook mee naar de beurzen gaat. Onze dochter en schoonzoon, of andere leden van ons gezin springen bij. Heerlijk toch!”

Deze opmerking sprak ons bijzonder aan. Wat is er mooier dan elkaar te helpen; klaar te staan voor elkaar. Ook in ons gezin (redactie) is het belangrijkste thema: klaar staan voor elkaar en samen staan wij sterk.

 

 

 

 

 

Foto: Freebit. Kijkje in de winkel met de uitgebreide collectie.

Dat onze verbazing over de grootte van Freebit op ons gezicht af te lezen was, werd duidelijk toen Hans aan zijn verhaal begon: “Mensen hebben N-spoor in het begin links laten liggen. De verhalen kennen wij allemaal, zoals het slecht rijden van het kleine materiaal, de kleine onderdelen, de problemen die er in het begin waren met het zoeken naar de passende scenery en ga zo maar door. Maar kijken wij naar hetgeen de fabrikanten vandaag de dag aanleveren, dan kunnen wij spreken van een totaalpakket. Niet alleen van treinen, maar ook voor de totale aankleding van de modelspoorbaan is alles te koop en in een perfecte kwaliteit. Dit is trouwens al jaren het geval en de producten worden steeds verfijnd, gedetailleerder en dus ook mooier.

De klanten zijn zeer te spreken over de rijvaardigheid van de lokjes.

Deze lokjes zijn vaak voorzien van decoders en de duurdere modellen zijn bovendien ook nog eens voorzien van een geluidsmodule. Het digitaal rijden is absoluut geen probleem. Alles werkt perfect en dat is wat de klanten vragen. Vooral de mensen die klein behuisd zijn beschikken nu over de mogelijkheid om een perfect rijdende modelspoorbaan aan te leggen. Een mooie bijkomstigheid is dat er ook veel gepensioneerden tussen onze klanten zitten. Zij halen hun oude hobby tevoorschijn, willen weer met hun treinen gaan rijden, zien dat de ruimte klein is, merken dat N-spoor probleemloos rijdt, verkopen hun H0 materiaal en gaan aan de slag. Ik kan het nu natuurlijk niet laten zien, maar alles is mogelijk. De fabrikanten brengen alle modellen die ook in H0 te koop zijn in N-spoor op de markt. Zijn de modellen er nog niet, dan is het wachten op de noviteiten die in februari in Nürnberg op de beurs gepresenteerd worden.

 

 

Foto: RvD. Voor beursbegin worden de puntjes op de i gezet, zodat alles overzichtelijk klaar ligt als de bezoekers binnenkomen.

Ook zijn er steeds meer fabrikanten die N-spoor modellen in hun programma opnemen. Op de tafels die wij tijdens de beurs bezoeken liggen modellen van o.a. de fabrikanten KATO, TRIX, Fleischmann, Arnold, Arwico, Hobby 66, Kuehn, Liliput, MDS-Modellen, PIKO, Pirata, Rocky Rail, Jägerndorfer, Minitrix, Brawa enz. Opvallend is het grote aanbod van SBB-materiaal. Maar alle modellen van iedere leverancier zijn zonder uitzondering schitterend te noemen. Vooral de fijne detaillering valt op. En nogmaals, op het gebied van de aankleding van de modelspoorbaan is alles te koop. Zelfs de kleinste details worden door de producenten niet vergeten.”

Dat deze ontwikkelingen ver kunnen gaan zien wij ook aan andere zaken. Op de tafel waaraan wij zaten draaide een vrachtauto op een plateautje rond (N-spoor). Deze vrachtauto was voorzien van verlichting. Heel klein en natuurgetrouw en het werkte zoals het ook in de grote modellen van de grotere spoorschalen werkt. Geweldig! “Nou, dit is een kijkje in de toekomst. Het inbouwen van verlichting in auto’s en vrachtauto’s in schaal N willen wij ook gaan aanbieden. Maar eerst moeten wij nog andere zaken regelen. Veel fabrikanten brengen nieuwe spullen op de markt en daar moeten wij ons ook in verdiepen. Kijk bijvoorbeeld eens naar KATO. KATO heeft een railsysteem op de markt gebracht dat heel gebruiksvriendelijk is. Men klikt de rails gewoon aan elkaar en de trein rijdt perfect. Er zit een bedding bij en voor menig hobbyist is dit dé uitvinding, hét gemak.

 

 

 

 

 

Foto: vitrinekasten voor met schitterende modellen in schaal N

Ook het digitaal rijden maakt een enorme ontwikkeling door. Ook hier moeten wij op inspelen. Alleen ……. (en wij hoorden een aarzeling in de stem) ik heb te weinig plaats.” Perplex stonden wij door deze opmerking. Te klein! Hoe is dat mogelijk? “Om alles te doen wat ik in mijn hoofd heb, zou ik graag willen uitbreiden. Ik wil de klanten meer laten zien, meer laten proeven van N-spoor. Dat is belangrijk. Zij moeten het zien, eigenlijk zien rijden. Ik zou zo graag meer klanten de kwaliteiten van N-spoor willen tonen. N-spoor moet uit dat verdomhoekje komen waar het vroeger in zat. Kijk de mensen die nu weer hun hobby, vaak dus na jaren niets ermee gedaan hebben, weer oppakken, hebben vaak nog het idee van N-spoor zoals het vroeger was, maar dat is het al lang niet meer. Dat wil ik mijn klanten duidelijk maken.” Van deze bevlogenheid waren wij helemaal onder de indruk. Het enthousiasme wat daaruit sprak was enorm. “Maar, om eerlijk te zijn, ik moet ook denken aan de toekomst. Hoe ziet mijn toekomst eruit, wie zet mijn werk voort als ik er ooit eens mee stop. Dat zijn vragen die toch door mijn hoofd spoken.” Dit laatste is een opmerking die wij vaker in de modelspoorwereld horen.” Wat ….. als? Helaas kunnen wij daar als redactie geen oplossing voor bieden, maar wat wij wel merken is dat er een grote groep “jeugd” klaarstaat om onze passie over te nemen en ermee door te gaan.

 

 

 

 

 

 

“Kijk, toen wij 14 jaar geleden begonnen bestond N-spoor al lang. De rijeigenschappen waren zodanig verbeterd dat een trein heerlijk bleef rijden. Er kwamen steeds meer modellen bij. De markt was klaar voor N-spoor, vond ik. Via Marktplaats heb ik in het begin veel gehandeld. Maar ik merkte dat ik meer wilde. Ik wilde wel, maar merkte ook dat niet iedereen deze stap zag zitten. Ik ben op mijn gevoel af gegaan en dat heeft mij niet in de steek gelaten. Kijk eens wat voor bedrijf er nu staat. Ik hoop, nee, ik weet zeker, dat de jeugd mijn werk zal opnemen. Ik moet niet pessimistisch zijn, want het product is goed en de markt is er klaar voor”.

Nou, over dat laatste hoeft Hans zich geen zorgen te maken. Wij, een gedeelte van de redactie, bemant ook de testbanen bij de ingang van de zalen. Wij merken dat wij de laatste tijd steeds meer N-spoorenthousiastelingen aan onze testbanen tegen komen. Wij mogen dan de net aangekochte lokjes testen. Onze conclusie is steeds: wat lopen die N-spoor lokjes toch voortreffelijk.   

Natuurlijk is dit ook een onderdeel van de vele gesprekken aan de grote tafel waaraan wij zitten. Juist het praten met elkaar schept een grote band tussen Hans, zijn vrouw en de klanten en de klanten onderling. Daar ligt ook de toekomst voor zijn bedrijf: zijn passie om N-spoor een grote plaats binnen de modelspoorwereld te geven. Daarvoor wensen wij Hans, zijn vrouw en natuurlijk ook zijn gezin heel veel succes toe. Wij gaan zeker nog eens terug, niet alleen om naar de bijzondere auto’s in de garage bij de buurman te bekijken, maar ook om te genieten van de vitrines vol N-spoor treinen!